Sidder du i elevrådet? Hvis ja, så ved du helt sikkert også at det kan være forbundet med nogle udfordringer, og sommetider kan det hele køre lidt fast. På Elevtelefonen sidder eksperter i elevrådsarbejde klar, fyldt med råd og erfaringer indenfor netop elevrådsarbejdet.

Baggrund

Elevrådsarbejdet er kernen i vores elevdemokrati. Også noget, der er meget unikt for Danmark og den måde vi tænker demokrati og inddragelse på. Derfor er alle folkeskoler i Danmark gennem loven tvunget til at have et elevråd, samt at sætte elevrådet på budgettet. Elevrådet har yderligere nogle krav, der er nedfældet i elevrådsbekendtgørelsen. Det er blandt andet krav på et lokale, lov til at afholde elevrådsmøder og adgang til computer og printer.

Men elevrådet er meget og andet end ovenstående. Elevrådet er elevernes talerør, der skal kunne tale elevernes stemme højere op i systemet, hos dem der tager beslutninger. Det er dog ikke altid uden udfordringer. Hvis du har erfaring indenfor elevrådsarbejdet, så kender du sikkert et par stykker. Engagementet falder måske midt på året, kontaktlæreren er kontrollerende og pengene er få. Hos Elevtelefonen sidder vi en lang række rådgivere, der sammenlagt har en menneskealder i elevrådserfaring. Kort sagt, så har vi en masse erfaringer du kan trække på til dit elevråd!

Underkategori

Fælleselevråd er noget vi ser i flere og flere kommuner landet over. Et fælleselevråds opgave er at samle de lokale elevråd i et kommunalt elevorgan, der kan udtrykke holdninger for kommunens elever. Desuden kan fælleselevrådet have til opgave at sikre et bedre fællesskab på tværs af skolerne i kommunen, og skabe en bedre sammenhæng i fokusområder. Et fælleselevråd er niveauet over det lokale elevråd, og kan blandt andet have indflydelse på den kommunale skolestrategi, skolesammenlægninger mv.

Udover de problematikker vi har nævnt ved det lokale elevråd, kan man i fælleselevrådet opleve problemer med koordineringen, praktiske udfordringer med afstande samt mangel på en samlende kontaktperson, der har afsat tid til at strukturere fælleselevrådet på en fornuftig måde.

Sådan rådgiver vi

Når du ringer ind til Elevtelefonen, er det en af vores mange frivillige rådgivere der tager telefonen. Vores rådgivning er anonym, hvilket betyder, at du ikke behøver at fortælle hvad du hedder.

Elevtelefonen er en rådgivningslinje. Det betyder at vi ikke kan give dig en løsning på dit problem, men at vi meget gerne vil hjælpe dig med at finde en.

Vi rådgiver efter en model, der lægger vægt på anerkendelse. For os er det vigtigt, at vi i rådgivningen anerkender at problemet er der, men at der også findes en løsning. På den måde bevæger vi os fremad mod en løsning, i stedet for at blive ved problemet.

Vores rådgivere er alle lige gået ud af grundskolen, og er derfor fulde af inspiration fra deres egen skolegang.

3 tips til elevrådsarbejde

  1. Snak med jeres kontaktlærer – Det kan altid være en start at fortælle kontaktlæreren, hvis man ikke er helt tilfreds med, hvordan arbejdet foregår.
  2. Teambuilding – Elevrådsarbejdet bliver altid federe, hvis man har det godt sammen. Måske kan skolen give jer lov til at opleve noget sammen?
  3. Hold møder – Det er altid vigtigt at der bliver holdt elevrådsmøder. Hvis man ikke føler der sker noget i elevrådet, er det stadig en god ide at holde regelmæssige og fastlagte møder.