I skolen tilbringer du som elev rigtig mange timer sammen med dine lærere, hvilket kan være på både godt og ondt. Du kan som elev opleve udfordringer i relationen med dine lærere – måske føler du dig overset, eller ked af at din lærer stopper? Du kan ringe til Elevtelefonen og snakke med andre elever der lige har forladt grundskolen – de kender til alt déom lærere 

Lærerrelationer

I skolen tilbringer du som elev rigtig mange timer sammen med dine lærere, hvilket kan være på både godt og ondt. Du kan som elev opleve udfordringer i relationen med dine lærere – måske føler du dig overset, eller ked af at din lærer stopper? Du kan ringe til Elevtelefonen og snakke med andre elever der lige har forladt grundskolen – de kender til alt déom lærere 

3 Gode Tips

Snak med din lærer

Der kan ofte ske misforståelser, så hvis du føler at din lærer har opført sig uretfærdigt, kan det være en idé at fortælle det til din lærer. Måske forstod læreren slet ikke hvad du mente?

Snak pænt

Det skaber god stemning, og samtidig kan det få din lærer til at lytte mere til, hvad du prøver på at sige. 

Snak med de andre lærere

Hvis du føler at din lærer er unfair, kan det være en idé at fortælle det til nogen af de andre lærere du har. Måske de vil hjælpe dig med at tale med din lærer? 

Snak med din lærer

Der kan ofte ske misforståelser, så hvis du føler at din lærer har opført sig uretfærdigt, kan det være en idé at fortælle det til din lærer. Måske forstod læreren slet ikke hvad du mente?

Snak pænt

Det skaber god stemning, og samtidig kan det få din lærer til at lytte mere til, hvad du prøver på at sige. 

Snak med de andre lærere

Hvis du føler at din lærer er unfair, kan det være en idé at fortælle det til nogen af de andre lærere du har. Måske de vil hjælpe dig med at tale med din lærer? 

Vi modtager ofte henvendelser, der drejer sig om den ene eller anden slags udfordring med det forhold elever og lærere har. Det kan være elever, der føler at læreren altid er efter dem. Eller elever, der har fået en dårligere karakter end de mener, at de fortjener. Der kan opstå mange forskellige udfordringer, så det er vigtigt at både du og din lærer gerne vil løse problemet. Fordi de fleste problemer opstår ved miskommunikation eller frustrationer, og her har I begge et ansvar for at finde en løsning – men det er dog din lærer der har det største ansvar.  

Husk at langt de fleste lærer vil dig det godt, og selvom du måske klinger bedre med nogle lærere frem for andre, så er det vigtigt at du tør at stille spørgsmål til din lærer, hvis du er utilfreds over noget.  

Hos Danske Skoleelever har vi gjort os mange tanker om hvad en god lærer, og ikke mindst en god undervisning er. Det vil vi meget gerne rådgive dig omkring, så du kan komme med konstruktive inputs til din lærer.  

 

Vi modtager ofte henvendelser, der drejer sig om den ene eller anden slags udfordring med det forhold elever og lærere har. Det kan være elever, der føler at læreren altid er efter dem. Eller elever, der har fået en dårligere karakter end de mener, at de fortjener. Der kan opstå mange forskellige udfordringer, så det er vigtigt at både du og din lærer gerne vil løse problemet. Fordi de fleste problemer opstår ved miskommunikation eller frustrationer, og her har I begge et ansvar for at finde en løsning – men det er dog din lærer der har det største ansvar.  

Husk at langt de fleste lærer vil dig det godt, og selvom du måske klinger bedre med nogle lærere frem for andre, så er det vigtigt at du tør at stille spørgsmål til din lærer, hvis du er utilfreds over noget.  

Hos Danske Skoleelever har vi gjort os mange tanker om hvad en god lærer, og ikke mindst en god undervisning er. Det vil vi meget gerne rådgive dig omkring, så du kan komme med konstruktive inputs til din lærer.  

 

Ung Rådgiver

Noget af det vigtigste i skolen er en god lærer.

Udover at skulle undervise, skal de også være der til at tale med, hvis eleverne har brug for det. Specielt klasselæren skal kunne støtte sine elever, lige meget hvad det er. Det er en voksen, der er sammen med den enkelte elev mere end nogen anden lærer, og nok kender eleven bedst.

Ung Rådgiver

Noget af det bedste ved at gå skole for mig var min matematiklærer. Han kendte alle eleverne i min klasse og vidste præcis, hvordan vi lærte bedst. Så hvis jeg en da sad og ikke kunne følge med, behøvede jeg sjældent sige noget, han kunne kikke på mig og se, at jeg ikke forstod det, hvorefter han skiftede til en måde, der gjorde det lettere for mig at forstå. Det gav mig lyst til at gå i skole og lyst til at lære.

Ung Rådgiver

En god lærerrelation betyder meget for mig, Det betød meget for mig, at de andre elever i min klasse havde gode relationer til lærerne, så eleverne ikke ødelægger undervisningen for hinanden ved ikke at have respekt for læreren.